Mosty i tamy miasta
Mosty i tamy miasta
Artykuł jest własnym tłumaczeniem książki: K. Boese, Gesichte der Stadt Schneidemühl, wydanej w 1935 roku; rozdział pt.: „Die Brücken und Dämme der Stadt”. Przypisy własne.
O pierwszej budowie mostu na rzece Küddow w naszym mieście brak informacji. Ówcześni mieszkańcy z pewnością wybrali najwęższy punkt na budowę przeprawy przez rzekę. Dokumenty dowodzą, że most u zbiegu Mühlen– i Bromberger Straße nie jest stary. Pierwszego przejazdu za „Uberbrück” należy szukać gdzie indziej. Trasa łącząca stare miasto z przedmieściami, które być może są równie stare, z pewnością istniała już w najdawniejszych czasach.
Wydaje się, że nazwa Brückenstraße daje nam wskazówkę. Chociaż wąska ścieżka prowadziła przez Mühlenfließ, żaden most nie był potrzebny, aby przejść przez ten strumyk. W 1823 roku prowadziła przez nią tylko jedna kładka, a wąską uliczkę nazywano „Gangsteig”, która prowadziła od Starego Rynku do Nowego Rynku jako Brückenstraße. Skąd wzięła się nazwa Brückenstraße? Z pewnością była to droga z Nowego Rynku do mostu, który zaczynał się w trakcie tej drogi przez Stary Rynek na początku dzisiejszej Gerberstraße i prowadził przez wąską tu rzekę Küddow (Zgordalina lub Gordalina). Ścieżka przez łąkę była wybrukowana jako tama z bali i prowadziła pod młynem Küddow ponownie przez most do przedmieścia „Samoscz” (za = hinter, moscz = brücke, = Uberbrück); Odnalezione tam wcześniej pniaki, które należy traktować jako pozostałości po filarach mostu, potwierdzają to przypuszczenie. Wąska droga mostowa nie była wykorzystywana do ruchu promowego; powstał prawdopodobnie dopiero po wybudowaniu Nowego Rynku po pożarze w 1626 r. jako traktu łączącego obie części miasta. Większość ruchu odbywała się z mostu na Wasserstrasse, a stamtąd na Grosse Kirchenstrasse do Usch lub na Mühlenstrasse przez Neuer Markt do Schönlanke.
Na Wasserstraße znajdował się mały most nad strumieniem, który wziął swój początek na południe od Alter Markt, a drugi nad Mühlenfließ w późniejszej farbiarni Erbguth. Za tą posiadłością oba strumienie połączyły się i wpadły do Küddow bezpośrednio nad obecnym mostem Küddow.
Stare mosty na rzece Küddow nadal istniały, kiedy Schneidemühl przeszedł pod panowanie Prusów. Wraz z powstaniem Poststraße pojawiła się niedostatek mostów. Chciano też skrócić drogę do Bromberg przez Schmilau, dlatego rozważano plan budowy nowego mostu. Już wtedy stan starego mostu musiał budzić niepokój; ponieważ kiedy Fryderyk Wielki podróżował przez Schneidemühl w 1784 r., „zapora” (Rüsterallee) i most „musiały zostać jak najszybciej naprawione”. Początkowo pomysł zakładał budowę nowego mostu przy koszarach. Za wszelką cenę chcieli go przenieść „w inne odpowiednie miejsce”. W dniu 30.3.1790 r. delegacja izby zameldowała się w Berlinie: „22 marca 1790 r. dyrektor izby von Wobeser, dyrektor budowlany Schüler oraz radny wojenny i podatkowy Schröter ustalili miejsce, gdzie ten most byłby najwłaściwszy i jak najmniejszym kosztem zbudowany, a mianowicie między starymi mostami a kościołem. Ta okoliczność oznacza, że most może mieć tylko 150 stóp długości i 16 stóp szerokości, podczas gdy grobla (od mostu do przedmieść) musi być 442 stopy dłuższa i 5 stóp szersza”. Plan uzyskał królewską aprobatę. W dniu 18 kwietnia 1790 roku koszty budowy zostały z góry zatwierdzone z funduszu na budowę kościoła ewangelickiego, a most mógł zostać ukończony latem 1790 roku. Budowę przejął mistrz stolarski Drewfitz za 568 talarów i 5 gute Groschen[1] z dostawą darmowego drewna i wykorzystaniem starego drewna mostowego. W tym samym roku remont 8 innych mniejszych mostów znajdujących się na terenie miasta kosztował administrację miasta 18 talarów.
Tych 8 mostów należy szukać w następujących miejscach: na Wasserstraße, opisane powyżej, nad „Bache” wpływającym do i wzdłuż Milchstraße, jeden na Posenerstraße, drugi na Kleine Kirchenstraße, trzeci w Mühlenstraße krótko przed zbiegiem z Mühlenfließ; most na drodze do Usch (Zeughausstraße) prowadził nad Färberfiß, siódmy i ósmy to małe mosty i znajdowały się na „Damm”[2] (Rüsterallee), jeden w pobliżu późniejszej kaplicy baptystów, drugi u zbiegu „Dammes” przy Friedrichstraße, czyli bezpośrednio na zachód od dawnego gimnazjum, gdzie wąski dopływ rzeki Mühlenfließ prowadził wodę pod tamę.
Ponieważ dochody gminy były bardzo niskie, utrzymanie mostów i tam było dla magistratu dość trudne. Uszkodzone tamy miały zostać wypełnione 13 464 ładunkami piasku w 1791 r., a mieszczanie stawiali opór i wielokrotnie prosili o zwolnienie z tych prac. Ale wszystkie prośby były bezskuteczne, a ładunki musiały być wykonywane pod groźbą egzekucji wojskowej. W 1802 r. podwyższono Küddowdamm, wyposażono go w przyczółki i wybrukowano strop. Na tej tamie znajdował się przepust o szerokości 60 stóp, który służył jako odpływ wiosennej powodzi.
Drugi most na rzece Küddow powstał po wybudowaniu obiektów stacji. Chciano skrócić drogę do stacji kolejowej dla mieszkańców i pracowników kolei mieszkających na przedmieściach Bromberg, a mianowicie na Brauerstraße, i zbudowano kładkę dla pieszych w kierunku „Heringsviertel”, znanego pod nazwą „Notbrücke”.
Trzecim mostem zbudowanym w latach tuż przed I wojną światową był „Lindwurmbrücke” w ciągu ówczesnej Breite Straße, poprzednik mostu Karla Krause’a. Jego pozostałości wykorzystano do budowy mostu w pobliżu Eichberg .
Do dziś pamięta się budowę masywnego mostu drogowego w miejscu „Lindwurmbrücke”. To dzięki ówczesnemu burmistrzowi Krause, którego imię nosi, budowa powstała. Pejzaż miejski zyskał piękniejszy wygląd, a ruch znacznie wzrósł.
[1] 1 Reichsthaler (1 talar) = 24 Guter Groschen; 1 Guter Groschen = 12 Pfennings.
[2] Damm – zapora
Komentarze